مقدمه:
بانک سینا با توجه به فعالیت بانکی خود در بازار پول و همچنین در راستای گسترش خدمات نوین بانکی و ارائه مطلوب آن به مشتریان نسبت به اخذ مجوزهای لازم از بانک مرکزی و اجرایی نمودن سامانه تسویه ناخالص آنی (ساتنا) یا RTGS اقدام نموده است.
مراحل انجام عملیات انتقال وجه:
انتقال دهنده وجه می بایست در یکی از شعب بانک سینا دارای حساب باشد.
مراجعه به شعبه و دریافت فرم دستور پرداخت از طریق سامانه ساتنا
تکمیل فرم و ارائه مدارک احراز هویت
برداشت از حساب صادر کننده دستور پرداخت به صورت آنی (لحظه ای) صورت می پذیرد.
شماره دستور پرداخت مندرج در فرم برای پیگیری های آتی مورد استفاده قرار می گیرد.
زمان واریز به حساب مقصد در مورد حسابهای متمرکز (سبا، سپهر و...) حداکثر تا پایان روز کاری جاری و در مورد حسابهای غیرمتمرکز حداکثر تا پایان روز کاری بعد می باشد.
نحوه عمل سامانه تسویه ناخالص آنی:
Real time: آنی و بلادرنگ
زمانی که دستور پرداخت صادر می گردد بلافاصله در این سامانه پردازش می گردد.
Gross: ناخالص
مبادلات به صورت تک به تک و با مبالغ ناخالص به سامانه انتقال داده می شوند.
Settlement: تسویه
مبادلات بدون تاخیر و با همان مبالغ ناخالص مورد تسویه قرار می گیرند. دراین سامانه مشتری صرفا" می تواند حساب خود را بدهکار و حساب ذینفع را بستانکار نماید.
مزایای کلی ساتنا:
عملیات انتقال وجه از طریق ساتنا بدون کارمزد و در تمامی شعب بانک سینا قابل اجرا می باشد.
امکان انجام معاملات بین بانکی با حداقل زمان ممکن.
امکان ارائه خدمات بهتر به مشتریان
ایجاد بستری امن جهت ارسال مبادلات مالی بین بانکی
ایجاد زمینه لازم جهت اشاعه تجارت الکترونیک درکشور.
عدم نیاز به حمل و نقل پول و چک توسط مشتریان
رفع خطرات احتمالی ناشی از جابه جایی پول و صدور چک نظیر سرقت یا مفقودی چک
با استفاده از سامانه ساتنا، امکان جابه جایی و انتقال وجوه مشتریان بین شعب بانکهای مختلف بصورت الکترونیکی و بدون نیاز به تبادل چکهای رمزدار، وجه نقد و ایران چک فراهم خواهد شد.