درگذشت ابن تعاويذي، شاعر بغدادي [584 ق]
وفات ابوبكر نقّاش، محدّث شهير عراقي [604 ق]
تولّد ابن واصل، مورّخ و اديب مسلمان [604 ق]
تصرّف آمل مركز حكومت سادات علوي به دست سپاهيان اميرتيمور گوركاني [795 ق]
وَ إِذا سَأَلَك عِبادي عَنِّي فَإِنِّي قَريبٌ أُجيبُ دَعْوَةَ الدَّاعِ إِذا دَعانِ فَلْيَسْتَجيبُوا لي وَ لْيُؤْمِنُوا بي لَعَلَّهُمْ يَرْشُدُونَ
هرگاه بندگانم سراغ مرا از تو گرفتند، بگو: «من نزديكم! و دعاى دعاكننده را هنگامى كه مرا مىخواند، پاسخ مىدهم. بنابراين، بايد دعوت مرا بپذيرند و به من ايمان بياورند؛ شايد ارشاد شوند.
[سوره مباركه بقره، آيه 186]
پيامبر (صلّي الله عليه و آله) ميفرمايند:
مَوْتُ الاِْنْسانِ بِالذُّنوبِ اَكثَرُ مِنْ مَوْتِهِ بِالاَْجَلِ وَ حَياتُهُ بِالبِرِّ اَكثَرُ مِنْحَياتِهِ بِالْعُمُرِ
مرگِ انسانها در نتيجهي گناهان، بيشتر از مرگِ آنها در نتيجهي فرا رسيدنِ اَجَل است. زنده ماندن انسانها در نتيجهي نيكىهاشان، بيشتر از زندگى كردنشان به خاطر باقي بودنِ عمر است.
[مكارم الاخلاق، ص 362]
نمازگزار حقيقي و غير حقيقي
آيتالله بهجت (رحمةالله) فرمودند:
نمازْ بالاترين وقتِ ملاقات و استحضار و حضور در محضر خداست. چهقدر مردم در مراتب قوس صعود و نزول با هم تفاوت دارند. نماز براى خضوع و خشوع جعل شده است با همه مراتب خضوع و خشوع، ولى چهقدر تفاوت دارد نماز و حال كسى كه حقيقتاً نمازگزار و حاضر است، با نماز و حال كسى كه اداى نمازگزار را در مىآورد و شبيه نمازگزار است.
[در محضر آيتالله بهجت، ج 1، ص 222]