تولّد ابوالحسن اسماعيل (ابن سيده) اديب و لغوي نابيناي مسلمان [398 ق]
تصرّف شهر تبريز توسّط نادرشاه افشار [1143 ق]
درگذشت فقيه، اصولي و رجالي بزرگ شيعه ملّا علي كني [1306 ق]
شهادت، امر به معروف و نهي از منكر، امام حسين، تربت امام حسين، زيارت، گريه بر امام حسين، آثار ظلم و تجاوز
...وَ ما يَعْلَمُ تَأْويلَهُ إِلاَّ الله وَ الرَّاسِخُونَ فِي الْعِلْمِ يَقُولُونَ آمَنَّا بِهِ كلٌّ مِنْ عِنْدِ رَبِّنا وَ ما يَذَّكرُ إِلاَّ أُولُوا الْأَلْبابِ
... در حالى كه تأويل آن را جز خدا و آنها كه در دانش ريشه دارند، كسى نداند. مىگويند: ما به آنها ايمان آوردهايم، همه آنها از پيش پروردگار ماست و جز انديشمندان آگاه نگردند.
[سوره مباركه آل عمران، آيه 7]
امام باقر (عليهالسّلام) ميفرمايند:
لأبانَ بنِ تَغلِبَ: اِجلِسْ فيمَجلِسِ المَدينةِ وأفتِ الناسَ؛ فإنّي اُحِبُّ أن يرى في شِيعَتي مِثلُك
به ابان بن تغلب: در مدينه بنشين و براى مردم فتوا بده؛ زيرا من دوست دارم ميان شيعيان من كسانى مانند تو مشاهده شوند.
[رجال النجاشي، ج 6، ص 73، ح 1]
تمايز منطق تعقّل و احساس
آيتالله علّامه طباطبايي (رحمةالله) فرمودند:
منطق تعقّل، انسان را به پيروي از حق واميدارد؛ اين منطق بر آن است كه، بهترين چيزي كه انسان ميتواند از آن بهرهمند گردد، پيروي از حق است؛ خواه انسان احساس سود مادِّي كند يا خير.
[بندهي خاص، ص 72]