آغاز مرحلهي نهايي جنگ صفّين ميان سپاهيان امام علي(عليهالسّلام) و لشكريان معاويه [37 ق]
ورود كاروان اهلبيت امام حسين (عليهالسّلام) به شام [61 ق]
آغاز فرمانروايي امير بهادرخان، فرمانرواي مغول [717 ق]
وَ ما لَنا أَلاَّ نَتَوَكلَ عَلَى الله وَ قَدْ هَدانا سُبُلَنا وَ لَنَصْبِرَنَ عَلى ما آذَيْتُمُونا وَ عَلَى الله فَلْيَتَوَكلِ الْمُتَوَكلُون
و ما چرا به خدا توكّل نكنيم، در حالى كه ما را به راههاى سعادت هدايت فرموده است؟! به اين اذيتها كه دربارهي ما مىكنيد، صبر خواهيم كرد و اهل توكّل همواره بر خدا توكّل مىنمايند.
[سوره مباركه ابراهيم، آيه 12]
امام صادق (عليهالسّلام) ميفرمايند:
إنَّ لِلّهِ عَزَّ وَ جَلَّ عِبَاداً فِي الأرض مِن خَالِص عِبَادِهِ مَا يُنزلُ مِنَ السَّمَاء تُحفَةً إلَي الأرض إلَّا صَرَفَهَا عَنهُم إلَي غَيرِهِم وَ لَا بَلِيَةً إلّا صَرَفَهَا إلَيهِم
خداي عزّ و جلّ، بندگاني در زمين دارد و ميان بندگان خالصش، كساني هستند كه هر نعمتي از آسمان به زمين فرود آيد، آن را از ايشان بازدارد و به ديگران دهد، و هر گرفتاري كه نازل شود، بر ايشان فرود آورد.
[اصول كافي، ج2، ص 253، ح 5]
توحيد، مقصود از«ما اَوحَى»
آيتالله علّامه طباطبايي (رحمةالله) فرمودند:
معرفتى شريفتر از توحيد وجود ندارد و امكان ندارد اثر انگشت [دخالت] خداوند متعال در كارى نمايان نباشد و هر كارى از او، به او و به سوي او منتهى مىشود.
[727 پرسش و پاسخ در محضر علّامه، ص 295]